Jag är ingen tråkmåns för att jag inte dricker och jag äter lakrits ibland.

Vill visa er en text som jag tycker var himlarns bra och rätt tänkvärd skriven av Pierre Andersson;

"Nykterheten gör dig inte trist

En av fördelarna med att nå en något mognare ålder - jag fyllde 40 i vintras - är att man slutar be om ursäkt. Att man inte bryr sig så mycket om att passa in. Att vissa saker framstår så mycket klarare än tidigare. Du vet hur det är. Kompisgänget eller idrottslaget eller arbetskamraterna ska gå ut och du ska med. Du är den enda som inte dricker och du tänker att nu måste jag se till att inte vara den där tråkiga nykteristen som alla tror att jag är.

Skit i det. Jag vet inte om du är tråkig eller inte, men om du är det så beror det i alla fall inte på att du är nykter. Tvärftom är det påfallande ofta så att folk blir outhärdligt tråkiga av att dricka.
Vi som inte dricker tenderar att lägga på oss själva en massa regler och förmaningar. Vi är livrädda att moralisera. Som om det är vårt icke-drickande som är problemet.

Jag har träffat Doreen Månsson vid ett par tillfällen. Programledaren, du vet. Hon har en alldeles självklar och öppen inställing till sin egen nykterhet."Det smakar fönsterputs", brukar hon säga. Det skulle aldrig falla henne in att be om ursäkt. Uppfriskande. Jag dricker inte alkohol. Mest för att jag inte gillar vad den gör med människor. Och för att det smakar fönsterputs. Svårare än så är det inte, och tänk, det gör mig inte ett dugg tråkigare."


-
Som nykterist kan man känna igen sig i mycket av det han skriver. Förutom det där med att vara 40år, det dröjer nog ett tag till. Man ber om ursäkt för att inte klassas in i en stereotyp av den tråkiga nykteristen på festen. Sedan för att inte någon ska tro att man är en tråkig filur, försöker man att göra det till en så liten grej att ingen någonsin skulle kunna tro att man var där och moraliserade, till och med att man går så långt till att be om ursäkt eller gömmer det under någon slags godkänd orsak för varför man valt att inte dricka.

Man vill ha samma chans till att kunna prata och ha roligt som de andra. Nu är det slut med detta. Jag dricker inte för att jag varken tycker om det eller vad det gör med mig och en del andra, om det smakar som fönsterputs vet jag dock inte säkert. ;)

Jag tycker inte sämre om någon som dricker, därför hoppas jag att ni inte tycker sämre om mig som avstår från att dricka. Det är ju bara rättvist.

Jag gillar lakrits men en del gör inte det. Mycket mer än så är det faktiskt inte.

Kommentarer
Postat av: Anna

dricker inte heller,varför ska jag göra som alal andra.Jag älskar att vara nykter helt enkelt.Sedan gillar jag inte att människor blir förändrade,utan föredrar att vara mig själv,jag vågar ändå göra saker.

2010-12-19 @ 14:40:17
Postat av: Jennifer

Jag håller med till fullo. Man behöver inte dricka något för att saker och ting ska bli till det bättre.

2010-12-31 @ 13:43:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0